Het nut van gespecialiseerde zoekmachines

We gebruiken de naam Spa bij het bestellen van een bronwater en vinden het normaal dat we een flesje van het merk Sourcy geserveerd krijgen. De merknaam wordt soortnaam. Zo ook is ‘Googlen’ een werkwoord geworden. Een ingeburgerde term waarmee we refereren aan ‘het zoeken en vinden van informatie op het web’. En Google is niet de enige partij die een product aanbiedt om te Googlen. De vraag is wat die andere aanbieders mogelijk onderscheidt.

Een aantal jaren geleden ging ik op bezoek in hotel Croisette in Sainte Maxime. Ik wil daar eigenlijk wel weer eens naar toe. Zoeken op “Sainte Maxime hotel Croisette” levert in Google 146.000 resultaten op, waarbij de eerste pagina naast advertenties vooral gericht is op websites in de reisindustrie. Je komt er wel maar het kost een paar ‘clicks’. Zoek ik daarentegen met dezelfde termen bij een site als Kayak.com dan krijg ik meteen het resultaat waarin ik ben geïnteresseerd en kan ik boekingsgegevens in gaan vullen.

Dit soort gespecialiseerde sites noemen we verticale zoekmachines. De zoekopdrachten die we daar opgeven worden toegepast binnen een specifieke context, in dit geval dus het domein van ‘reis en verblijf’. We zien verticale zoekmachines vaak toegepast met een commercieel oogmerk. Het argument dat je tegen commerciële zoekmachines kunt hebben, is dat ze belang hebben bij een zeker resultaat. Zo zal Booking.com mogelijk melden dat van de kamer die jij wilt boeken er nog maar 1 beschikbaar is.

Maar plaats een gespecialiseerde zoekmachine eens in je eigen werkomgeving: een zoekmachine die begrijpt wat je vraagt, omdat hij de context van jouw vraagstelling kent. Die context wordt meegenomen bij het doorzoeken van documenten. Je zoekopdrachten worden begrepen in het kader van specifieke taken die je vervult zodat de zoekmachine ‘weet’ dat je bv. belang hebt bij juridische informatie. Deze technologie komt ruimer en ruimer beschikbaar en kost veel minder dan je denkt. Onlangs kreeg Elastic Search – ook een zoekmachine die je helemaal kunt tunen voor inzet binnen een gespecialiseerde context en daarom gebruikt door Next2Know – een kapitaalinjectie van 70 miljoen dollar. Waarom? Blijkbaar omdat snel vinden nog meer opbrengt dan de investering die je in de techniek doet!